28 december in uitzending Radar over nut en noodzaak Kredietunie

16 december 2015

Het Groningse bedrijf Mundu komt op 28 december aan het woord in het tv-programma Radar, als onderdeel van een tweedelige documentaire. Radar besteedt deze uitzendingen aan nut en noodzaak van de Kredietunies voor het MKB, nu banken slechts mondjesmaat kredieten verstrekken. Thijs Rotman en Mike Campbell, samen met Mike Kolker eigenaren van Mundu, zijn geïnterviewd door presentatrice Antoinette Hertsenberg over hun goede ervaringen met de Kredietunie Groningen.

Mundu is één van de eerste bedrijven die dit jaar financiering kreeg van de Kredietunie Groningen. Het bedrijf is zeer succesvol op het gebied van digital signage: informatie of reclame die via (led)-schermen aan specifieke doelgroepen wordt getoond, het zogeheten narrowcasting. Mundu levert hiervoor unieke meetbare software, displays en videowalls, produceert de content en neemt desgewenst ook de commerciële exploitatie op zich. Voorbeeld in Groningen is het LED scherm op het Hoofdstation, maar ook in de binnenstad van Arnhem en bij de snelwegen rond Rotterdam zijn de schermen van Mundu te vinden. Ze faciliteren in het complete plaatje: de levering, content en advertising.

Digital signage is een groeimarkt en Mundu groeit hard mee. Om die groei daadwerkelijk te realiseren moest Mundu investeren, onder meer in extra sales-personeel om ook de grotere klanten aan ons te kunnen binden, zo vertelt Mike Kolker. “We hebben daarvoor een businessplan gemaakt en daarmee bij alle grote banken aangeklopt. Maar zelfs onze eigen huisbank gaf niet thuis: zonder het plan ook maar ingezien te hebben, werd onze kredietaanvraag afgewezen. Met als argument dat er te weinig zekerheden waren. Maar dat geldt immers voor alle groeiers.”

Kredietunie: beste voor doorgroeiers
Daarop heeft Mundu zich met het plan bij de Kredietunie Groningen gemeld. Na de gebruikelijke grondige screening kreeg het bedrijf de zo gewenste lening. Thijs Rotman: “Onderdeel van de verstrekte lening is dat je een coach krijgt toegewezen. Dat is een enorm voordeel: zo’n coach kijkt met een frisse blik naar de organisatie, beschikt over alle benodigde financiële expertise, maar geeft ons bijvoorbeeld ook tips over hoe je omgaat met het aannemen van personeel. Het is iemand van buiten jouw organisatie, maar die er toch niet helemaal buiten staat. Dit is goed voor elk bedrijf, ook omdat er een heel netwerk van professionals achter staat. Contact zoeken met een Kredietunie is het beste wat je kunt doen als doorgroeier, voor wie de kansen bij de banken vrijwel nihil zijn. Met een gedegen plan kom je echt verder.”

Mundu heeft inmiddels extra versterking aangetrokken voor de organisatie, nieuwe orders in de portefeuille en grote distributeurs achter zich geschaard. Mike Kolker: “We groeien nu zo hard dat we op zoek moeten naar een nieuw pand en nieuwe billboardlocaties. Maar dat zijn hele plezierige luxeproblemen.”

Radar
Radar besteedt in de twee uitzendingen aandacht aan de houding van de banken, met de vraag in hoeverre die houding belemmerend werkt voor de economie en wat alternatieve financieringsmogelijkheden zijn voor het MKB. In dat kader komen de Nederlandse Kredietunies aan bod, waarvoor ook Jan Kamminga, voorzitter van de koepel, in Groningen is geïnterviewd.

De uitzending van Radar met Mundu is op 28 december op NPO 1, het eerste deel was afgelopen maandag.

Meer informatie over Mundu: www.mundu.nl

Terug naar nieuwsoverzicht